Derita Seorang Isteri Apabila Suami Mengaku Sudah Berzina. Apa Yang Isteri Perlu Lakukan?


Assalamualaikum…

saya ada masaalah berkaitan rumahtangga… sebelum ini rumahtangga saya kondusif bahagia,. untuk pengetahuan kak, gres 4 tahun saya berumahtangga dan anak masuk 2 orang. Sekarang saya mengandung 8 bulan.. baru-baru ini suami saya berterus jelas bahawa ia telah terlanjur dengan bekas teman wanitanya di universiti dulu.. dan ia ingin mengambilnya sebagai isteri.. saya duka yang teramat sangat. sukar mendapatkan kenyataan.. setiap kali solat saya pohon allah beri petunjuk apa yang harus saya lakukan, perlukah saya menberi izin sedangkan saya terlalu duka dengan keputusan ini. kini saya redha dan memberi izin suami berkahwin lagi. bagaimana saya ingin mengubat hati ini. sebetulnya saya takut suami akan mengabaikan saya dan anak2. saya pohon kak berikan saya pesan yang tersirat berkaitan poligami.


 ***************
Wa’alaykumussalam warahmatullahi wabarakatuh,

Mai yang dikasihi Allah,

Pertama kali, akak mohon maaf kerana lambat memberi respon pada masalah Mai. Keadaan akak yang agak sibuk dan kurang sihat menjadikan ia tertangguh.

Mai yang dihormati,

Sebagai perempuan, akak faham perasaan Mai yang berhadapan dengan masalah suami sekarang. Sebelum akak memberi pandangan lanjut, akak mahu Mai fahami terlebih dahulu bahawa semua takdir Ilahi sama ada baik atau jelek ialah kerana Yang Mahakuasa mahu kita kembali kepadaNya. Kembali dengan ertikata kita mengabdikan diri kepada Yang Mahakuasa sepenuh jiwa raga.


Mai,

Kalau kita duka dan cemburu bila suami memberi perhatian pada perempuan lain, Yang Mahakuasa lebih cemburu bila para hambaNya memberi perhatian kepada urusan duniawi lebih dari urusan mencari redaNya. Ini kerana Yang Mahakuasa telah menetapkan objektif Dia mencipta kita melalui surah al-Zaariyaat, ayat 56,

“Tidak Aku jadikan jin dan insan kecuali untuk menyembahKu”

Allah akan sentiasa menguji kita sehingga kita benar-benar bertaubat. Yang Mahakuasa tidak mencipta kita kecuali untuk menjadi hambaNya.

Mai,

Berhubung masalah Mai, apakah jalan terbaik untuk berhadapan situasi suami yang ingin berkahwin lagi. Sementelah pula suami sudah terlanjur berzina dengan bekas teman wanitanya.

Untuk pengetahuan Mai, berdasarkan peruntukan hudud, seseorang yang telah dan pernah berkahwin apabila sabit melaksanakan zina, maka pesalah harus direjam hingga mati. Dalam kes ini, suami Mai sendiri mengaku ia telah berzina. Pengakuan yang kita sebut ikrar dalam prinsip pembuktian Islam ialah salah satu kaedah yang diterima pakai untuk mensabitkan kesalahan. Justeru itu, nyawa suami Mai dalam konteks ini sudah menjadi halal untuk dibunuh dengan cara direjam dengan batu.

Hukuman rejaman dengan watu sehingga mati ini tidak didatangkan melalui nas al-Quran. Sebaliknya tiba melalui sunnah Rasulullah s.a.w.

Rasulullah s.a.w berkata,

“ Tidak halal darah seseorang muslim kecuali dengan salah satu 3 perkara: Kufur sehabis beriman (yakni murtad), berzina sehabis berkahwin dan membunuh seseorang bukan kerana balas bunuh”.

Rasulullah s.a.w telah melaksanakan eksekusi bunuh kepada penzina yang sudah berkahwin dengan merejam memakai watu hingga mati. Amalan ini terus ditunaikan oleh para teman selepasnya.

Jika kita berdasarkan ihwal konsep kehakiman Islam di atas, pada pandangan akak, ialah lebih baik Mai menciptakan tuntutan fasakh sahaja di Mahkamah Syariah. Ia bukan lagi menyentuh informasi mengizinkan suami kahwin lagi atau tidak. Itulah jalan yang ada dalam keadaan Negara tidak melaksanakan aturan hudud. Perlu difahami juga, menjadi tanggungjawab pemerintah atau pihak berkuasa melaksanakan aturan hudud. Individu dihentikan mengambil tanggungjawab tersebut.

Pandangan di atas ialah berdasarkan zahir maklumat dan masalah yang dikemukakan. Selain daripada pandangan di atas, di sana ada beberapa masalah lagi yang harus difikirkan yakni,

1) Adakah suami Mai benar-benar terlanjur dengan bekas kekasihnya itu atau ia hanya satu helah untuk menerima restu gampang bagi berkahwin lagi?
2) Mai juga harus mengoreksi diri adakah Mai pernah mengabaikan hak suami untuk melaksanakan relasi intim. Sekiranya ada, anggaplah ujian ini sebagai penghapus dosa tersebut. Namun demikian, bagi pihak suami, ia bukan alasan untuk berzina dengan orang lain. Masih ada ikhtiar selain berzina yakni memberi didikan pada Mai berdasarkan landasan Islam, berpuasa dan berkahwin dulu dengan calon yang sesuai.
3) Mai juga harus muhasabah diri adakah Mai pernah melayani lelaki selain suami sama ada layanan dalam pergaulan biasa atau lebih dari itu. Jika pernah, maka apa yang Mai lalui kini ialah satu teguran dari Yang Mahakuasa biar Mai memperbaiki diri untuk berakhlak dengan tabiat muslimah sejati. Jika Mai bukan begitu, maka lebih baik Mai solat hajat dan solat istikharah untuk menciptakan keputusan. Jika Mai menerima petunjuk fasakh itu sebagai jalan keluar, bertawakkallah kepada Yang Mahakuasa bahawa Yang Mahakuasa akan memberi kehidupan yang lebih harmoni menyerupai menggantikan pasangan yang lebih baik buat Mai dan anak-anak.

Mai yang dikasihi,

Akak berpandangan Mai perlu mengambil keputusan tegas dalam hal ini. Ia melibatkan aturan Yang Mahakuasa dan masa depan pendidikan anak-anak. Mai hanya boleh berlembut sekiranya suami Mai bertaubat dengan taubat nasuha serta memperbaiki amalannya dengan sungguh-sungguh. Itu pun Mai masih berhadapan dengan risiko menyerupai menerima penyakit kelamin dan kesan pada relasi intim yang akan dilakukan bersama suami kelak.

Dalam kes penyakit kelamin, Mai perlu minta dari suami biar melaksanakan investigasi kesihatan. Jika suami masih sihat, bolehlah Mai bertolak ansur dan memberi dorongan biar suami bertaubat dan berubah. Jika sebaliknya dan Mai pula belum dijangkiti sebarang jangkitan, maka berdasarkan pandangan Islam, kita sepatutnya tidak membiarkan diri terjun ke lembah yang memusnahkan diri kita.

Kaedah Islam menyatakan,

“Tidak boleh memudaratkan (orang lain) dan dihentikan dimudaratkan (oleh orang lain).”

Mai,

Jika Mai mahu menyintai Yang Mahakuasa dan dicintai Allah, lakukan sesuatu keranaNya semata. Mai harus berani dan yakin pada janji-janji Allah.

Indahnya hidup kita bila kita mengabdikan diri sepenuhnya di bawah kekuasaan Allah.

Taat dan patuh kita pada insan patuh bersyarat dan bukannya patuh mutlak. Apabila insan berani mencabar aturan Allah, maka berpalinglah dari mereka dan hadapkan wajah untuk Yang Mahakuasa semata.

Inilah kepercayaan kita dan inilah akad kita semenjak sebelum kita dilahirkan oleh kedua ibubapa kita.

Allah berpesan kepada kita melalui ayat 28 surah al-Kahf,

“Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Yang Mahakuasa semata-mata dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia berdasarkan hawa nafsunya dan tingkah-lakunya pula ialah melampaui kebenaran.”

Mai,

Akak mohon maaf bila jawapan di atas kurang memuaskan hati Mai. Berat mata memandang, berat lagi pundak yang memikulnya. Yang Mahakuasa tidak membebankan seseorang kecuali berdasarkan tahap kemampuannya.

Teruskan bersabar Mai dan mintalah donasi dari Allah. Akak nasihatkan Mai merujuk juga masalah ini ke pejabat syariah berdekatan. Apa yang penting ialah kita mahu penyelesaian yang diredai Allah. Apabila Yang Mahakuasa reda, hati akan damai meskipun pahit menghadapi kenyataan.

Mai,

Jika terdapat lagi kemusykilan, bolehlah bertanya lagi.

Apa yang baik itu dari Allah, dan apa yang kurang dari kelemahan akak sendiri.

Sekian, wassalam.

Yang benar,
Ummu Abbas
loading...