Berhati-Hatilah Para Suami Apabila Anda Sudah Tidak Lagi Memiliki Rasa Cemburu. Ini Sebabnya...

Suami jenis semacam ini yakni suami yang tercela sebagaimana disebutkan dalam hadis iaitu hadis Ibnu 'Umar radhiyallahu' anhuma dengan sanad marfu '-sampai pada Nabi shallallahu' alaihi wa sallam-, di mana dia bersabda,

ثَلاَثَةٌ قَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَنَّةَ مُدْمِنُ الْخَمْرِ وَالْعَاقُّ وَالْدَّيُّوثُ الَّذِى يُقِرُّ فِى أَهْلِهِ الْخُبْثَ

"Ada tiga orang yang Yang Mahakuasa haramkan masuk syurga iaitu: penagih arak, orang yang derhaka kepada orang tua, dan orang yang tidak memiliki sifat cemburu yang meluluskan perkara keji pada keluarganya." (HR. Ahmad 2: 69. Hadits ini shahih dilihat dari jalur lain).

Adapun maksud ad dayytus sebagaimana disebutkan dalam Al Mu'jam Al Wasith yakni para lelaki yang menjadi pemimpin untuk keluarganya dan dia tidak punya rasa cemburu dan tidak punya rasa malu.

Yang dimaksudkan tidak punya rasa cemburu dari suami yakni membiarkan keluarganya bermaksiat tanpa mahu mengingatkan.

Imam Ibnul Qayyim dikala menjelaskan kesan jelek perbuatan maksiat, di antaranya perbuatan ad-diyatsah / ad-dayytus (membiarkan perbuatan jelek dalam keluarga) yang timbul kerana lemah atau hilangnya sifat ghirah dalam hati pelakunya, dia berkata,

الدَّيُّوثُ أَخْبَثَ خَلْقِ اللَّهِ ، وَالْجَنَّةُ حَرَامٌ عَلَيْهِ ، وَكَذَلِكَ مُحَلِّلُ الظُّلْمِ وَالْبَغْيِ لِغَيْرِهِ وَمُزَيِّنُهُ لَهُ ، فَانْظُرْ مَا الَّذِي حَمَلَتْ عَلَيْهِ قِلَّةُ الْغَيْرَةِ

وَهَذَا يَدُلُّكَ عَلَى أَنَّ أَصْلَ الدِّينِ الْغَيْرَةُ ، وَمَنْ لَا غَيْرَةَ لَهُ لَا دِينَ لَهُ ، فَالْغَيْرَةُ تَحْمِي الْقَلْبَ فَتَحْمِي لَهُ الْجَوَارِحَ، فَتَدْفَعُ السُّوءَ وَالْفَوَاحِشَ ، وَعَدَمُ الْغَيْرَةِ تُمِيتُ الْقَلْبَ ، فَتَمُوتُ لَهُ الْجَوَارِحُ ؛ فَلَا يَبْقَى عِنْدَهَا دَفْعٌ الْبَتَّةَ

"... Oleh kerana itulah, ad-dayyuts yakni makhluk Yang Mahakuasa yang paling jelek dan diharamkan baginya masuk syurga, demikian juga orang yang membolehkan dan menganggap baik perbuatan zalim dan melampaui batas bagi orang lain. Maka perhatikanlah akhir yang ditimbulkan alasannya yakni lemahnya sifat ghirah (dalam diri seseorang).

Ini semua menawarkan bahawa asal (pokok) agama (seseorang) yakni sifat ghirah. Barangsiapa yang tidak memiliki sifat ghirah maka berarti dia tidak memiliki agama (iman). Kerana sifat inilah yang akan menghidupkan hati (manusia) yang lalu menghidupkan (kebaikan pada) anggota badannya, sehingga anggota badannya akan menolak (semua) perbuatan jelek dan keji (dari diri orang tersebut). 

Sebaliknya, hilangnya sifat ghirah akan mematikan hati (manusia) yang lalu akan mematikan (kebaikan pada) anggota badannya, sehingga sama sekali tidak ada penolak keburukan pada dirinya. "(al-jawabul Kafi Liman Sa'ala 'Anid Dawa Asy-Syafi).

Dengan demikian, bahaya keras dalam hadis ini menawarkan bahawa perbuatan ini termasuk dosa besar yang sangat dimurkai oleh Yang Mahakuasa Ta'ala, kerana termasuk ciri-ciri dosa besar yakni jikalau perbuatan tersebut diancam akan mendapat jawaban di alam abadi nanti, baik berupa siksaan, kemurkaan Yang Mahakuasa ataupun bahaya keras lainnya.

*sumber panjimas.com
loading...