Kisah Sultan Muhammad V Xdapat Masuk Restoran Kerana Penuh. Apa Yg Berlaku Selepas Itu MENGEJUTKAN !!!
Kisah Sultan Muhammad V Xdapat Masuk Restoran Kerana Penuh. Apa Yg Berlaku Selepas Itu MENGEJUTKAN !!! | KOTA BHARU: Ketinggian peribadi, kerendahan diri; demikian sifat mulia yang terdapat pada diri Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V.
Seri Paduka yang tidak terlalu berprotokol amat menguja dan menyentuh hati rakyat jelata, terutama mereka yang berpengalaman berurusan dengan baginda.
Sifat baginda itu terpancar pada insiden kunjungan baginda ke sebuah restoran di Kota Bharu, satu saat dahulu.
Sifat baginda itu terpancar pada insiden kunjungan baginda ke sebuah restoran di Kota Bharu, satu saat dahulu.
Baginda, saat itu Tengku Mahkota Kelantan, keluar untuk menjamu selera di Restoran Four Seasons.
Tetapi diberitahu oleh pengusaha, restoran penuh sampai tidak sanggup menunaikan seruan baginda.
Tanpa banyak bicara, baginda pun berlalu dari situ.
Namun, anda boleh bayangkan betapa kesalnya pemilik restoran Chan Khek Jun yang tidak sanggup melayani seorang VVIP!
Malah, kata Chan, baginda pula yang memohon maaf kepadanya yang berasa serba salah kerana berkunjung ke restorannya saat dipenuhi pelanggan tanpa menciptakan tempahan awal.
“Pada hari itu, restoran ini mendapatkan pelanggan yang terlalu ramai sehingga bilik VVIP turut digunakan.
“Selepas menerima tahu restoran penuh, baginda terus berlalu dan meminta maaf kepada saya kerana tidak menciptakan tempahan awal,” kata Chan saat ditemui Bernama di restorannya.
Chan berkata baginda mengunjungi restorannya sekitar tahun 2000 saat masih bergelar Tengku Mahkota Kelantan – tanpa protokol, tanpa menciptakan tempahan awal, dan tanpa menitahkan sebarang meja khusus.
“Selalunya baginda akan tiba usai solat Isyak bersama Tengku Bendahara Kelantan Tengku Dr Muhammad Faiz Petra (kini pemangku Raja Kelantan), kerabat serta beberapa rakan baginda,” katanya.
Ikan masak stim jadi kegemaran
Chan berkata baginda biasanya berpakaian jubah putih setiap kali ke restorannya, dan akan bertanya khabar serta bersalaman dengan pelanggan lain di restoran itu.
“Baginda tidak menitah menyediakan pinggan atau sudu dan garpu khusus, dan hanya memakai apa sahaja yang ada di restoran ini,” katanya.
Mengenai masakan kegemarannya di restoran itu, Chan berkata baginda gemar masakan yang kurang berminyak, masin dan pedas.
“Justeru, kami akan memakai minyak zaitun, mengurangkan garam dan lada dalam setiap kuliner dipesan baginda,” katanya.
Chan berkata kuliner kegemaran baginda yaitu pelbagai jenis ikan ibarat kod, kerapu dan siakap yang dimasak stim kicap.
Hidangan lain digemari baginda yaitu burung unta masak lada hitam, rusa “sizzling”, udang dimasak dengan susu segar, mantou (bun mini), penkek tiram, dan sayur bayam telur masin.
Air halia merupakan minuman kegemaran baginda.
Sementara itu, pekerja Restoran Four Season, Nur Emiezza Mohd Noor, 29, berkata pengalaman menjadi pelayan Sultan Muhammad V akan terus segar dalam ingatannya sepanjang 11 tahun berkhidmat di restoran itu.
Nur Emiezza berkata setiap kali baginda hadir untuk bersantap, dia akan diamanahkan oleh Chan untuk melakukan tanggungjawab itu.
“Pada mulanya rasa gementar, namun keperibadian tinggi Sultan Muhammad V, yang sentiasa merendah diri menyebarkan saya tidak lagi kekok,” katanya.
Sultan Muhammad V dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong ke-15 menggantikan Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah yang simpulan tempoh pemerintahan pada 12 Disember tahun lepas.
loading...