Mengapa Masjid Ini Dinamakan Masjidil Haram Bukannya Masjidil Halal..??

Masjidil Haram ialah sebuah masjid di kota Mekah, yang dipandang sebagai tempat tersuci bagi umat Islam. Masjid ini juga merupakan tujuan utama dalam ibadah haji. Masjid ini dibina mengelilingi Kaabah, yang menjadi arah kiblat bagi umat Islam dalam mengerjakan ibadah Solat. Masjid ini juga merupakan masjid terbesar di dunia.

Berkaitan dengan Masjidil Haram, tahukah anda mengapa masjid ini dinamakan Masjidil Haram?

Masjidil Haram dalam bahasa Arab: المسجد الحرام ertinya masjid yang memiliki tanah haram. Kenapa dinamakan tanah haram, para ulama menyampaikan kerana di dalam tanah itu berlaku aneka macam ketentuan yang mengharamkan kita melaksanakan pelbagai perkara, ibarat memburu, mengangkat senjata, mematahkan tumbuhan dan seterusnya, termasuk juga haram untuk dimasuki oleh kafir.

Berikut alasan disebut tanah haram:

1. Haram Dimasuki Orang Kafir

Dasar larangan bagi orang non muslim untuk memasuki wilayah al-haram di Makkah Al-Mukarramah ialah sebuah firman Tuhan SWT di dalam surat At-Taubah.

“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis, maka janganlah mereka mendekati Masjidilharam sehabis tahun ini,” (QS. At-Taubah: 28)

Kenajisan orang musyrik ini memang bukan najis ‘aini, sehingga jasad orang musyrik intinya tetap suci, bahkan bekas minum mereka pun tidak najis. Namun kenajisan mereka ialah najis secara maknawi.


2. Batas Tanah Haram

Sedangkan batas tanah haram yang berlaku semua ketentuan mengenai tanah haram itu ialah batas miqat makani sebagaimana yang berlaku buat jamaah haji. Maka para batas-batas miqat itulah seorang non muslim sudah dihentikan lagi masuk ke dalamnya.

Di sebelah timur ada Dzatu ‘Irqin, yaitu batas orang yang masuk dari arah negeri Iraq. Beralih ke Selatan masih di timur ada Qarnul Manazil. Paling selatan, iaitu dari arah negeri Yaman, ada Yalamlam. Sedangkan dari arah utara, beberapa kilometer dari Kota Madinah, ada Bi’ru Ali, atau disebut juga dengan Dzil Hilaifah. Di sebelah Barat ada Juhfah atau disebut juga Rabigh. Maka kota Makkah seluruhnya tentu saja termasuk tempat tanah haram. Artinya, orang kafir dihentikan masuk wilayah ini.

3. Syarat Berkaitan dengan Wilayah Al-Haram

Selain dihentikan dimasuki oleh non muslim, tanah Al-Haram di Makkah juga memiliki ketentuan-ketentuan lainnya, antara lain:

1. Solat di wilayah Al-Haram Makkah akan dibalas dengan pahala yang berlipat ganda, iaitu 100,000 kali. Hal itu sebagaimana yang ditetapkan oleh Baginda Rasulullah SAW:

Dari Jabir radhiallahu’anhu sesunggunya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Solat di masjidku, lebih utama seribu kali (berbanding) shalat di selainnya kecuali Masjidil haram. Dan sembahyang di Masjidil Haram lebih utama seratus ribu (berbanding) shalat di selainnya. “(HR. Ahmad dan Ibnu Majah, no. 1406. Hadits dishahihkan oleh Al-Mundziri dan Al-Bushoiry. Al-Albany berkata:” Sanadnya shahih sesuai syarat Bukhari dan Muslim, Irwaul Ghalil, 4/146).

2. Tidak ada larangan untuk melaksanakan solat pada bila-bila pun, bahkan termasuk pada waktu-waktu yang bersama-sama haram untuk melaksanakan solat. Seperti pada ketika matahari terbit, terbenam atau pas di atas kepala. Nabi Muhammad SAW telah bersabda:

Daripada Jubair bin Muth’im bahawa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Wahai Bani Abdi Manaf [1], janganlah kalian melarang seoranpun yang akan thawaf (mengelilingi tujuh kali) sekitar Ka’bah, dan seorang yang akan menunaikan solat pada waktu malam atau siang.” (HR Abu Daud dan Nasa’i, dan Tirmidzi dan Ibnu Majah dan di shahihkan al-Albani)

3. Haram Membawa Senjata

Di tanah Haram Makkah, haram hukumnya membawa senjata. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

Dari Jabir bin Abdillah Radhiyallahuanhu, ia berkata: saya mendengar Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Tidak dibenarkan bagi kalian membawa senjata [2] di Makkah,” (HR Muslim)

4. Haram Menumpahkan Darah (Pembunuhan) dan Mematahkan Tumbuhan

“… .maka Sejak itu (negeri Makkah) haram dengan keharaman Tuhan sampai hari kiamat, duri-durinya dihentikan dipatahkan, hewan buruannya dihentikan di usir (diganggu), barang yang jatuh di Makkah dihentikan diambil, kecuali untuk mencari (pemiliknya) , tumbuh-tumbuhannya dihentikan ditebang … .., “(HR Bukhari dan Muslim)

Seluruh umat islam diperintah untuk memalingkan wajahnya dan hatinya kearah masjidil haram di mana-mana berada, hal ini di perkuat dengan surah al-Baqarah ayat 149 dan 150. Perintah ini hampir sama darjatnya dengan perintah Tuhan yang lain ibarat hal melaksanakan solat, zakat, puasa, haji sebagai wujud hati yang terikat dan ingat kepada Tuhan dalam segala hal duniawi ini.

Sebagaimana dalam firman Tuhan SWT berikut ini:

“Dan dari mana saja kau keluar (datang), maka palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram, sesungguhnya ketentuan itu benar-benar sesuatu yang hak dari Tuhanmu. Dan Tuhan sekali-kali tidak lengah dari apa yang kau kerjakan, “(QS.al-Baqarah: 149)

“Dan dari mana saja kau (keluar), maka palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kau (sekalian) berada, maka palingkanlah wajahmu ke arahnya, biar tidak ada hujjah bagi insan atas kamu, kecuali orang-orang yang zalim di antara mereka. Maka janganlah kau takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku (saja). Dan biar Ku-sempurnakan nikmat-Ku atasmu, dan supaya kau menerima petunjuk, “(QS.al-Baqarah: 150) [3]

Keterangan:

[1] Rasulullah mengkhususkan sabdanya ini kepada Bani Abdi Manaf kerana dia mengetahui bahawa pemerintahan dan kekuasaan di Makkah kembali pada mereka, kerana mereka ialah pemimpin-pemimpin Makkah, dan urusan-urusan dalam haji (menjamu jemaah haji dengan menawarkan minum, makanan, keselamatan) mereka yang melakukannya. (Kitab Tuhfatul Ahwadzi bi Syarh Jami Tirmizi, cetakan Daarul Fikr th 1995 M – 1415 H, hal 531 juz 3, pen).

[2] Larangan ini jikalau tidak ada hajat keperluan membawa senjata, jikalau ada hajatnya maka dibenarkan. (Syarh Shahih Muslim Imam Nawawi, hal 130-131, juz 9 jilid ke 5 cetakan Daarul fikr, pen)

[3] Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa turunnya ayat ini (S. 2: 150) sehubungan dengan bencana berikut: Ketika Nabi SAW memindahkan arah kiblat dari Baitul Maqdis ke Kaabah, kaum Musyrikin Mekah berkata: “Muhammad dibingungkan oleh agamanya. Ia memindahkan arah qiblatnya ke arah qiblat kita. Ia mengetahui bahawa jalan kita lebih benar daripada jalannya. Dan ia sudah hampir masuk agama kita. “(Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir yang bersumber dari as-Suddi melalui sanad-sanadnya.
loading...