Bakal Pengantin, Inilah 6 Larangan Yang Perlu Anda Ketahui Ketika Mengadakan Majlis Perkahwinan

Perkahwinan ialah satu ibadah yang disukai Tuhan kerana telah melengkapkan separuh daripada tuntutan dan keperluan sebagai seorang manusia.

Perkahwinan atau ikatan ijab kabul juga sebagai sunnah yang dilakukan oleh para Nabi dan Rasul yang juga terkandung banyak pesan yang tersirat dan ganjaran pahala.
“Siapa yang diberi kurnia oleh Tuhan seorang isteri yang solehah, bererti Tuhan telah menolongnya untuk menyempurnakan setengah agamanya. Kerana itu, bertakwalah kepada Tuhan setengah sisanya.”Hadis Riwayat Baihaqi
Selain itu, meraikan perkahwinan juga merupakan satu masalah mulia yang dituntut oleh agama dan fitrah. Namun harus diteliti, bagaimana sesebuah majlis perkahwinan menerima keberkatan dan redha Tuhan s.w.t dengan menjauhkan perkara-perkara terlarang.

Antara beberapa larangan dalam majlis walimatulurus adalah:

#1 – Tidak Terikut Seperti Upacara Perkahwinan Agama Lain

Sebagai perkahwinan yang menuntut keberkatan Allah, jauhilah perkahwinan yang dalamnya terdapat perkara-perkara terlarang. Begitu juga sesebuah perkahwinan yang mencampuradukkan budaya dan agama yang bertentangan dengan Islam.

Dalam hal bersanding, ianya dibolehkan jikalau hanya disaksikan oleh saudara mara dan mahramnya dan tidak bersandingan di atas pelamin dan diiringi dengan upacara tepung tawar dan sebagainya.
Firman Tuhan s.w.t yang bermaksud:“Janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau hamba yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan pria yang tidak memiliki cita-cita (terhadap wanita) atau belum dewasa yang belum mengerti wacana aurat wanita. dan janganlah mereka memukulkan kakinya semoga diketahui pemanis yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kau sekalian kepada Allah, Hai orang-orang yang beriman supaya kau beruntung.”Surah an-Nur:31
#2 – Tidak Bercampur-Aduk Antara Lelaki Dan Perempuan

Percampuran lelaki yang dimaksudkan ialah perhimpunan yang boleh berlakunya pergeseran badan antara lelaki dan perempuan. Sebaiknya asingkanlah daerah berkumpul antara kaum lelaki dan perempuan semoga tidak berlaku percampuran.

#3 – Tidak Bermegah-Megah Dan Bertujuan Membangga Diri

Bermegah dan membangga diri sangat dihentikan dalam apapun masalah dan perbuatan. Menurut Imam al-Ghazali;
“seseorang yang bermegah-megah bahwasanya telah melaksanakan syirik khafi terhadap Tuhan dan tidak akan masuk ke dalam syurga.”
Dalam hal perkahwinan, selalu kelihatan perbuatan berlumba-lumba dan bersikap riak dalam menciptakan majlis secara besar-besaran, walaupun terkadang majlis tersebut di luar kemampuan mereka. Jauhilah mengadakan majlis dengan tujuan ini.

#4 – Elakkan Pembaziran

Pembaziran sering berlaku dalam pelbagai aspek, teutamanya dalam kewangan dan makanan. Ramai pasangan pengantin hari ini yang mengutamakan set pelamin, sesi bergambar, set hantaran yang mahal dan mewah, upah mekap dan sebagainya.

Ini juga menjadikan terabainya masalah utama yang sepatutnya lebih dipentingkan, menyediakan kuliner yang mencukupi, melayani tetamu yang hadir, solat fardu dan sebagainya.
“Dan janganlah kau berlebih-lebihan, sesungguhnya Tuhan tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.”Surah al-A’raaf:31
#5 – Membuka Aurat Dan Berlebihan Dalam Berhias

Perbuatan inilah yang paling dirisaukan kerana semakin banyak berlaku dalam kalangan pasangan yang berkahwin, terutamanya kaum wanita. Kadang-kadang terdapat perempuan yang asalnya bertudung dan menutup aurat, tetapi mengenakan pakaian yang menampakkan aurat pada hari perkahwinannya.

Selain itu, sudah sinonim para pengantin perempuan untuk mencukur kening dan menggunakan rambut palsu bagi kelihatan lebih cantik. Hal itu bahwasanya sangat dimurkai Allah. Ini termasuklah baju pengantin yang jarang, menampakan tubuh, dan singkat. Tuhan s.w.t berfirman:
“Hendaklah mereka (wanita yang beriman) menahan pandangan dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka mengenakan khimar dengan melabuhkan ke atas dadanya, dan janganlah ia menampakkan perhiasannya (aurat)… (kecuali kepada mahram mereka).”Surah an-Nuur 24:31
#6 – Sesi Nyanyian Dan Muzik

Sesi menyanyi (karaoke) dan bunyian muzik juga antara aktivit yang sangat popular dalam majlis-majlis perkahwinan masyarakat Islam hari ini. Sehinggakan majlis yang tidak ada bunyian dan muzik pula amat sukar ditemukan.

Tidak apa sekiranya nyanyian tersebut ialah zikir dan nasyid yang mengingatkan insan ke arah kebaikan. Yang dibimbangkan ialah nyanyian yang melalaikan, lebih risau jikalau ada nyanyian dari golongan perempuan yang menjadi acuan para lelaki.

Oleh itu, jikalau perkara-pekara menyerupai ini dalam majlis walimatulurus yang kita jalankan, tinggalkanlah. Pernikahan yang baik mulakanlah dengan sesuatu yang baik juga.

Jangan disebabkan pelanggaran batas-batas syarak semasa diadakan majlis walimatulurus sampai Tuhan s.w.t tidak memberkati dan meredai majlis tersebut.
loading...