Inilah 5 Golongan Yang Wajib Membayar Fidyah Puasa. Apakah Hukum Jika Tidak Mampu Membayar Fidyah?

1)  Mereka yang melambatkan qada' puasanya sampai melangkah ke tahun yang berikutnya dikenakan denda membayar fidyah dan wajib menggantikan puasa yang ditinggalkan.

2)  Uzur menunaikan puasa wajib. Golongan ini terdiri daripada mereka yang sakit teruk dan tidak memiliki cita-cita untuk sembuh, golongan bau tanah yang tidak bisa berpuasa atau kedua-duanya sekali. Kadar fidyahnya ialah sehari secupak kuliner kepada fakir miskin.

3)  Perempuan yang hamil dengan syarat dibimbangi keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya menyerupai dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan fidyah dan juga wajib mengqadakan puasa yang ditinggalkan.

4)  Ibu yang menyusukan anak dengan syarat ia berasa bimbang puasa akan memudaratkan bayi yang disusuinya menyerupai kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya. Maka wajib baginya mengqadakan puasa yang ditinggalkan itu serta membayar fidyah.

5)   Orang yang telah meninggal dunia. Hutang puasa bagi mereka yang telah meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.


Membayar fidyah ertinya memberi orang miskin kuliner sebanyak satu mud untuk satu hari tidak berpuasa pada bulan Ramadhan. Jika tidak berpuasa sehari, fidyahnya satu mud. Jika dua hari, fidyahnya dua mud, dan seterusnya.

Mud ialah ukuran isipadu (bukan berat) yang setara dengan isipadu 544 gram gandum. 

Menurut jumhur ulama, fidyah dibayar dalam bentuk kuliner asasi pada suatu negeri (ghaalibu quut a-balad). Kaprikornus di Malaysia, fidyah dibayar dalam bentuk beras, yang isipadunya satu mud. 

Apakah fidyah boleh dibayarkan dalam bentuk wang ? 
Menurut ulama Hanafiyah, boleh dibayarkan dengan nilainya (qiimatuhu), iaitu dalam bentuk wang yang setara nilainya dengan makanan.

Manakala berdasarkan ulama jumhur (Malikiyah, Syafi’iyah, Hanabilah), dihentikan dibayar dengan nilainya. Fidyah mesti diberi dalam bentuk kuliner (beras).

Biasanya sentra pungutan zakat mendapatkan bayaran dalam bentuk wang tetapi menyampaikannya kepada fakir miskin dalam bentuk beras.
.
Jika Tidak Mampu Membayar Fidyah. Jika pada bulan puasa tahun kemudian ia di dalam keadaan tidak bisa (miskin atau fakir), maka ia tidak wajib membayar fidyah. Inilah pendapat Imam Nawawi dalam kitabnya Al-Majmu’ Syarah Muhadzdzab, iaitu gugurnya kewajiban fidyah bagi orang yang tidak mampu. Pendapat ini disepakati juga oleh Ibnu Hajar. 

Adakah anda mencicipi artikel saya ini berguna? Jika ya kongsi dengan rakan anda.
loading...