Jom Ketahui Tahap Kesihatan Anda Dengan Menggunakan SUDU. Ramai TAK TAHU !!!

Sejujurnya, berapa kali dalam setahun anda pergi untuk medical check-up tahap kesihatan anda? Atau ke hospital bila mana sudah sakit sahaja?

Buat mereka yang amat sibuk dengan pekerjaan, dan tiada masa untuk berjumpa doktor bagi mengetahui sejauh mana tahap kesihatan mereka, jom cuba ujian sudu yang boleh dilakukan dimana sahaja.
Ujian gampang memakai sudu ini ialah menyerupai berikut:
  1. Letakkan bahagian bawah sudu di atas lidah.
  2. Letakkan sudu tersebut di dalam plastik beg lutsinar, dan tinggalkan dibawah cahaya. Anda boleh gunakan cahaya matahari atau cahaya daripada lampu meja.
  3. Biarkan selama satu minit.
  4. Periksa bahagian bawah sudu tadi. Sekiranya tiada kesan dan amis yang kurang menyenangkan, beliau mengatakan kesihatan anda ialah baik.


Sekiranya terdapat kesan pada bahagian bawah sudu:

  1. Jika kesan tersebut berwarna putih kekuningan, beliau mungkin disebabkan dilema pada kelenjar tiroid. Penukaran beta-karotena untuk Vitamin A bergantung kepada hormon tiroid. Kekurangan ini boleh menjadikan pembentukan karotena yang berwarna kekuningan.
  1. Sekiranya kesan tersebut berwarna ungu, beliau mengatakan terdapat dilema pada jalan masuk darah atau kadar kolestrol yang tinggi dalam badan. Ia mungkin juga disebabkan bronkitis. Bronkitis menghalang ajaran udara yang membawa oksigen kedalam salur darah, seterusnya menjadikan kotoran ungu ini terbentuk.
  1. Jika kotoran itu berwarna putih pekat, beliau mungkin disebabkan pembentukan bakteria pada pengecap kesan daripada jangkitan pada penafasan.
  1. Sekiranya kotoran itu berwarna oren, beliau disebabkan oleh dilema pada buah pinggang. Penyakit buah pinggang kronik boleh menjadikan tisu lisan untuk pucat kerana anemia, atau oren kerana pembentukan karotena.
Walau apa pun, segeralah berjumpa yang pakar kalau anda dapati terdapat dilema pada kesihatan anda.
loading...