Benarkah Bila Pelanggan Berlainan Jantina Bersendirian Naik Uber & Grab Dianggap Khalwat? Baca Penjelasan Sebenar Mufti Tentang Salah Faham Ini
Secara asasnya, terdapat larangan ke atas umat Islam terhadap perbuatan berkhalwat atau berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.
Ini yaitu menurut kepada sebuah riwayat daripada Saidina Abdullah Ibn Abbas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda (maksudnya);
"Tidak boleh untuk seorang lelaki itu berdua-duaan dengan seorang perempuan melainkan bahu-membahu dengan perempuan itu mahramnya." Riwayat Muslim (1341)
Daripada nas di atas, terperinci memperlihatkan perbuatan berkhalwat antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram yaitu suatu yang dilarang. Ini kerana, perkataan “la” di dalam hadis tersebut merupakan “la” al-Naahiyah (larangan) yang membawa aturan haram.
Berkata Imam al-Nawawi Rahimahullah apabila mensyarahkan hadis ini:
“Maksud hadis ini adalah, Janganlah seorang lelaki itu duduk berdua-duaan dengan seorang perempuan melainkan bahu-membahu dengannya mahramnya. Dan sekiranya seorang lelaki ajnabi itu berkhalwat bahu-membahu dengan perempuan ajnabiyyah tanpa ada yang ketiga maka perbuatan itu yaitu haram secara setuju para ulama. Demikianlah juga (hukumnya) kalau bahu-membahu perempuan tersebut seseorang yang mereka tidak berasa aib dengannya disebabkan kecilnya dia menyerupai seorang kanak-kanak lelaki berusia dua atau tiga tahun dan seumpamanya maka kewujudan anak tersebut sama menyerupai tidak ada orang.” Rujuk Syarah Sahih Muslim, Al-Nawawi (9/109).
Ini kerana, perbuatan khalwat (berdua-duan) itu sendiri merupakan suatu ruang yang besar untuk dimasuki oleh syaitan dalam perjuangan merosakkan anak Adam serta menjadikan fitnah yang besar pada diri mereka.
Hal ini bertepatan dengan sebuah riwayat daripada Saidina Abdullah Ibn Umar RA bahawa Rasulullah SAW bersabda (maksudnya):
“Ketahuilah bahawa tidaklah berdua-duaan seorang lelaki dan seorang perempuan itu melainkan yang ketiganya yaitu syaitan.” Riwayat Al-Tirmizi (2165)
Syeikh Muhammad bin Abd Al-Rahman Al-Mubarakfuri Rahimahullah apabila mensyarahkan hadis ini berkata:
“Makna hadis ini adalah: Syaitan ada bersama keduanya (lelaki dan perempuan yang berkhalwat) serta membisikkan syahwat kepada mereka sehinggalah ia mencampakkan mereka berdua ke lembah penzinaan.” Rujuk Tuhfah Al-Ahwazi, Al-Mubarakfuri (6/320).
Maka menurut beberapa dalil yang kami kongsikan di atas, dapatlah kita fahami bahawa berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram yaitu suatu perbuatan yang haram lagi ditegah.
Ini sama ada khalwat itu berlaku di taman-taman bunga, taman tasik, dalam bilik atau hotel, dan begitulah juga di dalam kenderaan menyerupai teksi, Uber, atau GrabCar.
Dalam informasi ini, kami mendapati bahawa para fuqaha turut menyatakan beberapa keadaan yang dibolehkan untuk seorang lelaki itu berdua-duaan dengan perempuan ajnabiyyah.
Antaranya yaitu apa yang disebutkan oleh Imam Al-Nawawi Rahimahullah: Dan dikecualikan daripada informasi ini (berdua-duaan dengan bukan mahram) kesemua tempat-tempat yang terdapat padanya dharurat.
Seperti seseorang lelaki itu menjumpai seorang perempuan yang sesat di jalanan atau seumpamanya maka diharuskan kepadanya untuk menemankan perempuan itu bahkan menjadi satu tuntutan kepadanya untuk melaksanakan hal itu sekiranya dia takutkan keselamatan perempuan itu apabila ditinggalkan bersendirian.
Imam Al-Nawawi menguatkan pendapatnya di atas dengan berdalilkan hadis Umm Al-Mu’minin A’isyah RA sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim (2770) tatkala Safwan bin Al-Mu’atthal Al-Sulami menemankan Sayyidah A’isyah RA pulang ke Madinah.
Demikianlah juga kami nukilkan pendapat Al-Qadhi Abi Ya’la Al-Farra’ Rahimahullah dikala mengulas informasi yang berkaitan dengan seorang Muhtasib iaitu seseorang yang melaksanakan hisbah.
Kata beliau, “Apabila seorang muhtasib itu melihat seorang lelaki dan perempuan berjalan di atas jalan dan tidak terperinci daripada keduanya gejala yang mencurigai maka dia tidak membantah ke atas mereka berdua secara agresif dan mengingkari mereka.” Rujuk Al-Ahkam Al-Sulthaniyah, Abu Ya’la (Hlm. 293).
Berdua-duaan dengan pemandu yang berlainan jantina
Berkenaan informasi ini, kami mencadangkan supaya pemandu ataupun pelanggan tersebut hendaklah berusaha sebaik mungkin bagi mengelakkan perbuatan berkhalwat menyerupai ini berlaku di dalam kenderaan baik menyerupai teksi, Uber, ataupun GrabCar.
Sebagai contohnya, daripada pihak pelanggan Uber atau GrabCar maka pengguna apabila selesai menekan butang request atau book, maklumat berkenaan pemandu dari sudut jantina, nombor registrasi kereta, serta jenis kereta.
Maka berikut terdapat beberapa dhawabit (kriteria) yang kami kongsikan berkenaan informasi ini:
Para pelanggan perkhidmatan ini boleh menekan butang cancel request sekiranya dia mendapati pemandu tersebut berlainan jantina dengannya.
Bagi pihak pemandu pula, menolak undangan pelanggan baik lelaki atau perempuan dengan beberapa kali boleh jadi mengakibatkan akaun mereka digantung oleh pihak pengurusan syarikat. Ini akan menyukarkan pemandu dari sudut pekerjaan mereka, selain
Maka kami beropini tidak mengapa di dalam kes ini untuk pemandu berdua-duaan bersama penumpang berlainan jantina di dalam kenderaan.
Dengan syarat penumpang itu duduk di bahagian belakang kenderaan, tidak berbual melainkan sekadar yang perlu sahaja.
Pemandu melalui jalan yang tidak sunyi biar terlindung dari sebarang fitnah.
Kesimpulan
Setelah kami meneliti informasi ini dari pelbagai sudut, kami mendapati bahawa aturan berdua-duaan pemandu dengan penumpang bukan mahram di dalam kenderaan yang sama yaitu tidak mengapa selama mana menepati dhawabit yang telah kami nyatakan.
Semoga Tuhan SWT memperlihatkan kefahaman yang terperinci kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Nota: Artikel ini pandangan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dan dimuatkan kali pertama dalam laman web mufti wilayah persekutuan.
Ia dikemukakan bagi menjawab soalan berikut:, “Apakah aturan menaiki teksi atau perkhidmatan Uber dalam keadaan berdua-duaan dengan pemandu yang berlainan jantina iaitu bukan mahram.”
loading...