Nauzubillah Min Zalik, Berhati-Hati Inilah 9 Perkara Dalam Kehidupan Seharian Kita Yang Boleh Meleburkan 2 Kalimah Syahadah (Kafir)

Sesungguhnya banyak kasus yang boleh membatalkan Iman atau Syahadah. Rosak iman maka sia-sialah amalan kita. Untuk menjaga iman, wajiblah kita mengetahui serta menghindari kasus yang boleh merosakkan akidah. Antaranya:

Pertama. Mempersekutukan Tuhan (syirik). Meminta doa atau pinjaman dari orang yang telah mati atau bernazar dan menyembelih korban demi mereka yakni perbuatan syirik. Firman Tuhan yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang yang mempersekutukan Allah, nescaya Tuhan akan mengharamkan syurga baginya. Tempat tinggal mereka (kelak) yakni neraka dan tiada penolong bagi mereka yang zalim.”

Kedua. Menjadikan sesuatu sebagai perantaraan antara diri kita dengan Tuhan dengan meminta doa atau syafaat serta berserah diri (tawakkal) kepada benda tersebut. Para ulama (ijma) setuju menyampaikan siapa yang melakukannya yakni kafir.


Ketiga. Tidak mengkafirkan orang musyrik (kafir) atau ragu dengan kekafiran mereka ataupun membenarkan fahaman mereka. Menganggap agama-agama lain sama menyerupai agama Islam. Firman Tuhan yang bermaksud:

“Barang siapa yang menghendaki selain dari Islam sebagai agama (cara hidup) maka tidak akan diterima agama darinya dan darul abadi kelak ia tergolong dalam golongan yang rugi.”

Keempat. Tidak yakin bahawa tuntutan Nabi Muhammad saw dan aturan Islam (hudud) itu lebih sempurna. Mereka mengutamakan aturan ciptaan insan dan meninggalkan aturan Allah. Antara misalnya ialah:

a.   Berkeyakinan bahawa perundangan yang diciptakan insan itu lebih sesuai dan adil dari aturan Tuhan untuk dunia moden ini. Berkeyakinan bahawa syariat Islamlah yang menyebarkan orang Islam itu mundur.
b.   Berpendapat bahawa melaksanakan aturan Tuhan menyerupai memotong tangan pencuri atau merotan penzina, merejam penzina (berkahwin) itu kejam dan tidak sesuai lagi.
c.   Menghalalkan apa yang haram oleh Tuhan dan mengharamkan apa yang halal oleh Allah. Menghalalkan zina, arak, judi serta penggunaan perundangan lain selain syariat Allah. Ulama (ijma) bersepakat perbuatan itu kufar.

Kelima. Membenci sesuatu yang ditetapkan oleh Tuhan dan Rasulullah saw walaupun diamalkan. 

Firman Tuhan yang bermaksud:
“Demikian itu yakni kerana mereka membenci terhadap apa yang diturunkan oleh Allah, maka Tuhan menghapuskan segala amalan (pahala) mereka.

Keenam. Memperolok-olok terhadap sesuatu dari Tuhan dan aliran Rasulullah sawatau terhadap pahala dan seksaan yang telah menjadi ketetapan agama. Firman Tuhan yang bermaksud:

“Katakanlah (wahai Muhammad) terhadap Allahkah dan ayat-ayatNya serta rasulNya kau memperolok-olok? Tiada erti kau meminta maaf, kerana kau kafir sehabis beriman.”

Ketujuh. Sihir, ilmu hitam atau ilmu guna-guna untuk kebencian dan kecintaan seseorang atau merosakkan hidua seseorang. Tuhan berfirman yang bermaksud:

“Sedang kedua malaikat itu tidak mengajarkan (sihir) kepada seseorang pun sebelum mengatakan, sebetulnya kami hanya cubaan bagimu, lantaran itu janganlah kau kafir.”

Kelapan. Membantu orang kafir yang memusuhi kaum muslimin atau menentukan orang kafir sebagai pemimpin. Firman Tuhan yang bermaksud:

“Barang siapa diantara kau mengambil mereka (yahudi, nasrani atau kafir) menjadi pemimpin kau makansesungguhnya ia tergolong dalam golongan mereka (kafir). Sesungguhnya Tuhan tidak memberi petunjuk kepada orang yang zalim.”

Kesembilan. Berpaling dari Islam keseluruhannya, tanpa mempelajari dan melaksanakannya. Firman Tuhan yang bermaksud:

“Tiada yang lebih zalim daripada orang yang menerima peringatan melalui ayat-ayat Tuhannya kemudian ia berpaling darinya. Sesungguhnya kami akan menimpa akibat kepada orang yang berdosa.”
loading...