Lelaki Sila Berhati-Hati. Wanita Tak Cantik Boleh Make Up, Tapi Kalau Jenis Pemalas dan Hipokrit Merana Badan Nanti!!!

Assalammualaikum.

Apa yang aku nak dongeng ni memang perkara yang jadi depan mata saya. Saya perhati. Sebab jikalau nak tegur, nampak macam hal remeh tapi sangat penting sebenarnye.

Masa aku kerja, duduk 1 rumah sewa dengan mitra kawan baru. Muka cantik. Kalau tengok barang penjagaan muka memang banyak. Siap makan collagen bagai.

Dalam rumah tu ada 6 orang , cuma aku sorang je yang solat, yang ada telekung, yang ada sejadah. Walaupun kadang ada terlalai terutamanya subuh, tapi aku perjuangan jugak. Sampai waktu break kerja, memang akan cari masa untuk solat.

Kadang aib ada mitra tiba rumah nak tumpang solat, nak pinjam telekung tak ada pulak (selalu jikalau period aku akan cuci telekung).

Housemates aku tu masing masing suka makeup. Foundation,compact powder, lipstick, eyeliner dan mascara tu wajib lah pakai. Ada yang jenis jaga aurat pakai handsocks pakai inner neck, tapi tak solat. Senang cakap hipokrit lah. Tapi aku diamkan.


Tapi yang aku perasan, bukan setakat malas solat, nak kemas bilik pon malas. Dapur jangan cakap lah. Kalau makan tumpah tumpah atas carpet tu dorang akan supaya hingga kering sehingga lah aku sendiri yang tolong bersihkan carpet. Sudah lah pemalas, pengotor pulak.

Saya ni pon bukan nye alim, pakai jugak seluar ketat, baju ikut body. Tapi sekurangnya hal hal macam tu boleh lah berfikir. Bukan untuk kepentingan diri je, tapi dah nama duduk serumah kena lah sama sama jaga kebersihan.

Kalau manis depan lelaki, tapi pemalas dan pengotor tak guna jugak kan?

Bila dah kawin pulak, aku lihat sendiri keadaan rumah mertua saya. Ya ampun. Sampai aku tanya suami ” kat rumah ni tak ada orang wanita ke?”

Adik beradik ipar ( 3 orang) aku yang wanita category alim. Tudung labuh. Bekas budak sekolah agama. Tapi kerja rumah malas gila nak buat. Bukan kita mengharap beliau buat kerja untuk kita, tapi aib lah dari zaman aku belum kawin jadi tetamu hingga dah masuk keluarga tu, keadaan rumah macam tu.

Bangun lambat. Duduk terperap dalam bilik layan dongeng Korea. Kalau lepas makan cuci pinggan sendiri je bukan nak tolong cuci sekali untuk anak buah or budak budak kecik lain. Kalau disuruh buat kerja, macam orang kena paksa.

Paling sedih, yang tukang masak kat rumah tu nenek dorang yang dah bau tanah tu. Sikit pon tak nak tolong. Akak ipar aku pulak, beliau hanya masak ikut mood beliau je. Itupon ikut selera tekak dia. Kadang masak spaghetti, mana lah orang bau tanah tu nak makan spaghetti.

Basuh berak anak, mandi anak pon harapkan suami / adik lelaki yang buatkan. Buat anak pandai, jaga anak malas. Barang mainan anak beliau bersepah atas lantai pon dah tengah malas gres nak kemas. Kat rumah tu ada orang bau tanah yang agak uzur, penglihatan pon kurang, jikalau beliau terpijak mainan kecik tu macam mana? Lagi teruk uzur jikalau jatuh

Mertua aku sibuk kerjaa masing masing bekerja sebagai guru. Bila aku balik rumah mertua, aku lah yang tukang sapu, tukang mop, tukang sidai baju, tolong masak, tolong kemas. Saya tak kisah jikalau aku buat untuk mertua dan nenek. Yang aku geram nye adik beradik ipar wanita yang lain tu. Pemalas!

Sampaikan aku sendiri tengok suami aku yang menyampu mop lantai bila ada tetamu nak datang. Mana keluarga wanita yang lain? Terkangkang dalam bilik?

Kalau kat ig kat Facebook, update macam orang baik, alim, rajin. Tapi hakikat?

Suami aku memang dah lali dengan perangai adik beradik wanita kat rumah tu. Sebab tu suami aku prefer duduk rumah bujang. Kerja jauh jauh.

Saya harap apa yang aku dongeng ni buka mata hati yang ada perangai macam ni, ataupun yang mungkin jumpa orang macam ni.

1) muka cantik, cendekia bergaya tapi tak solat
2) muka cantik, cendekia bergaya tapi pemalas dan pengotor
3) muka cantik, alim tudung labuh tapi tak solat
4) muka cantik, alim tudung labuh tapi pengotor dan pemalas buat kerja rumah

Lelaki, hati hati lah jikalau jumpa wanita yang manis dan “alim”. Kalau boleh sebelum kawin, tanya keluarga terdekat perangai wanita tu macam mana kat rumah. Tak pon buat spotcheck rumah or bilik dorang dulu. Kalau bersepah dan berbau tu, hmmm faham faham lah.

– Zulaikha
loading...