Para Ibu Bapa Bergembiralah kerana Inilah Empat Hikmah di Sebalik Keguguran dan Kematian Anak Dalam Islam. Mohon Sebarkan...

Musibah tiba dan pergi mendatangi insan sebagai ujian terhadap keimanan seseorang. Salah satu ujian terberat yang dihadapi yaitu kehilangan orang yang sangat dicintai. Misalnya kehilangan anak yang seharusnya menjadi generasi penerus keluarga.

Banyak kes final hidup anak yang menciptakan orang bau tanah tertekan sampai gila. Mereka tidak boleh mendapatkan kenyataan pahit harus kehilangan buah hati tercinta dalam usia yang masih muda. Kematian anak baik dikala masih dalam kandungan atau pun sehabis membesar menjadi cukup umur memang menyakitkan. 

Namun, orang yang kehilangan tidak boleh menyesali kehilangan anak sehingga berlarutan. Kerana dibalik itu semua, ada hikmah tersembunyi yang seharusnya orang bau tanah wajib tahu. Berikut empat hikmah di balik keguguran dan final hidup anak dalam Islam

1. Anak Tersebut Terus Masuk Ke Dalam Syurga Tanpa Hisab
Hikmah pertama yang akan diperoleh di balik keguguran dan final hidup anak dalam Islam yaitu anak tersebut akan pribadi masuk ke syurga tanpa harus dihisab terlebih dahulu. Pasti orang bau tanah akan senang mendengarkan hal ini, mereka akan senang kerana anak yang dikandungnya akan pribadi masuk ke dalam syurga. 

Memang petaka tersebut menciptakan hati terluka dan sedih yang luar biasa. Namun, orang bau tanah akan bertemu dengan anaknya di alam abadi kelak bila mereka juga masuk syurga. 

 “Tiap-tiap anak orang Islam yang mati sebelum baligh akan dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmat Allah.” (HR. Bukhari dan Muslim)

2. Anak-Anak Tersebut Akan Menghantarkan Orang tuanya Untuk Masuk Pula Ke Dalam Syurga
Anak-anak yang meninggal sebelum dilahirkan atau meninggal sebelum baligh sanggup menghantarkan orang tuannya ke dalam surga. Tentu saja hal ini menjadi penyejuk meskipun hati tengah berduka. Kerana kelak akan berjumpa dan bahu-membahu dengan buah hati yang dicintai di dalam syurga.

Menurut Hadis Qudsi
Allah SWT berfirman pada hari final zaman kepada anak-anak:
"Masuklah kalian ke dalam syurga!"
Anak-anak itu berkata: "Ya Rabbi (kami menunggu) sampai ayah ibu kami masuk."

Lalu mereka mendekati pintu syurga! tapi tidak mahu masuk ke dalamnya. Allah
berfirman lagi: "Mengapa, Aku lihat mereka enggan masuk? Masuklah kalian ke dalam syurga!"

Mereka menjawab: "Tetapi (bagaimana) orang bau tanah kami?" Tuhan pun berfirman:
"Masuklah kalian ke dalam syurga bersama orang bau tanah kalian". (Hadits Qudsi Riwayat Ahmad dari Syurahbil bin Syua'ah yang bersumber dari sobat Nabi SAW)

Diriwayatkan dari Anas ra: ”Rasulullah saw bersabda, tidaklah seorang muslim final hidup tiga anaknya yang belum baligh, kecuali, Tuhan niscaya akan memasukkannya ke dalam syurga berkat kasih sayang-Nya kepada anak-anaknya tersebut, ”(HR Bukhori muslim).

3. Tuhan Tidak Pernah Membebani Sesuatu Di Luar Kadar Kemampuan Hamba-Nya
Hikmah seterusnya di balik kehilangan buah hati adalah, Tuhan tidak pernah membebani sesuatu di luar kadar kesanggupan hamba-Nya. Pastinya perkataan tersebut sudah sangat biasa di telinga. Makara mengapa sedih? Meski Tuhan memperlihatkan cubaan yang berat, namun ingatlah Tuhan yaitu zat yang Maha Adil dengan memperlihatkan hikmah di balik setiap kejadian. 

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia menerima pahala dari (kebajikan) yang diusahakannya dan ia menerima siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa), `Ya Tuhan kami, janganlah Engkau aturan kami bila kami lupa atau khilaf.'"

4. Tuhan Akan Memberi Ganti Yang Lebih Baik Lagi, Jika Orang tuanya Bersabar
Di balik cubaan kehilangan buah hati yang disayangi, ternyata Tuhan memperlihatkan hikmah di baliknya. Tuhan akan memberi ganti yang lebih baik lagi bila orang tuanya tersebut bersabar. Teruslah berdoa kepada Tuhan SWT biar setiap doa yang terucap sanggup dikabulkan. Kerana Tuhan selalu bersama orang-orang yang sabar. 

Itulah hikmah di balik keguguran dan final hidup anak dalam Islam. Meskipun tengah berada dalam kedukaan kerana kehilangan orang yang disayangi, cubalah untuk mengambil pelajaran dari cubaan tersebut. Mungkin saja Tuhan menyelitkan hikmah di balik semua itu dan dan meningkatkan darjat kita di hadapan-Nya.
loading...