Inilah Kisah Yang Sangat Sedih Disebalik Sendi Yang Meletup-Letup Yang Di Rahsiakan Oleh Allah

Pada suatu saat Baginda Nabi S.A.W menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabatnya, pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar suara menggerutup seperti sendi-sendi pada badan Baginda Nabi S.A.W yang mulia itu bergeser antara satu sama lain.

Sayidina Umar r.a yang tidak tahan melihat keadaan Baginda Nabi S.AW itu pribadi bertanya sehabis tamat bersembahyang,


"Ya Rasulullah, kami melihat seperti tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?"

"Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, saya sihat dan segar."

"Ya Rasulullah...mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seperti sendi bergeselan di badan tuan? Kami yakin engkau sedang sakit..." desak Umar penuh cemas.

Akhirnya Rasulullah S.A.W mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut Baginda Nabi S.A.W yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi kerikil kerikil, buat menahan rasa lapar. Batu-batu kecil itulah yang menjadikan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya badan Baginda Nabi S.A.W
.
"Ya Rasulullah..!! Adakah jika tuan menyatakan lapar dan tidak punya masakan kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?"

Lalu Baginda S.A.W menjawab dengan lembut, "Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan saya jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila saya sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?"

"Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, biar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang akan kelaparan di Akhirat kelak."

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
loading...