SubhanAllah! Manusia Bangkit Dari Kubur Dalam 12 Barisan. Semoga Kita Semua Berada Di Barisan Ke-12. Ini Sebabnya...

Suatu ketika, Muaz bin Jabal r. a menghadap Rasullullah s.a.w dan bertanya: "Wahai Rasullullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Tuhan s. a. w: "Pada sangkakala ditiup, maka kau sekalian tiba berbaris-baris" -(Surah an-Naba':18) 

Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis hingga lembap pakaiannya. Lalu Baginda menjawab: 

"Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada aku, perkara yang amat besar, bahawa umatku akan digiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri.... Maka dinyatakan apakah 12 barisan berkenaan iaitu: 

Barisan Pertama Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu undangan dari sisi Tuhan Yang Maha Pengasih: " Mereka itu ialah orang-orang yang dikala hidupnya menyakiti hati jirannya, maka in kesudahannya dan kawasan kembali mereka ialah neraka..." 

Barisan Kedua Diiringi dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglah bunyi dari sisi Tuhan yang maha pengasih: "Mereka itu ialah orang yang dikala hidupnya meringankan solat, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembalinya ialah neraka..." 

Barisan Ketiga Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking. "Meraka ini ialah orang yang enggan membayar zakat, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembali mereka ialah neraka.." 

Barisan Keempat Diiringi dari kubur dengan keadaan darah menyerupai air pancutan keluar dari verbal mereka. "Mereka ini ialah orang yang berdusta didalam jual beli, maka inilah kesudahannya dan kawasan mereka ialah neraka.." 

Barisan Kelima Diiringi dari kubur dengan basi busuk daripada bangkai. Ketika itu Tuhan s. a. w menurunkan angin.

Barisan Keenam Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. "Mereka ialah orang yang menjadi saksi palsu, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembali mereka ialah neraka.." 

Barisan Ketujuh Diiringi dari kubur tanpa memiliki pengecap dari verbal mereka mengalir keluar abuh dan darah. "Meraka itu ialah orang yang enggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembalu mereka ialah neraka..." 

Barisan Kelapan Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik degan kepala kebawah dan kaki keatas. " Meraka ialah orang yang berbuat zina, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembali mereka ialah neraka.." 

Barisan kesembilan Diiringi dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh. " Mereka itu ialah orang yang makan harta anak yatim dengan cara haram, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembali mereka ialah neraka..." 

Barisan Kesepuluh Diiringi dari kubur mereka dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan sopak dan kusta. "Mereka ialah orang yang derhaka kepada orang tuanya, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembali mereka ialah neraka.." 

Barisan Kesebelas Diiringi dari kubur mereka dengan berkeadaan buta, gigi mereka memanjang menyerupai tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar hingga kedada dan pengecap mereka terjulur memanjang hingga keperut dan keluar beraneka kotoran. "Mereka ialah orang yang minum arak, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembali mereka ialah neraka..." 

Barisan Kedua Belas Mereka diiringi dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat menyerupai kilat. Maka, datanglah bunyi dari sisi Tuhan Yang Maha Pengasih memaklumkan: "Mereka ialah orang yang berzakat soleh dan banyak berbuat baik. Meraka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, dikala meninggal dunia keadaan mereka bertaubat, maka inilah kesudahannya dan kawasan kembali mereka ialah syurga, menerima keampunan, kasih sayang dan keredhaan Tuhan yang maha pengasih..."
loading...