Benarkah Anak spesial Itu Satu Anugerah Dan Tidak Semua Orang Terpilih Untuk Diduga Sebegitu? Atau Sekadar Untuk Memujuk Hati Yang Lara?

Saya berkesempatan mendidik bawah umur istimewa untuk beberapa bulan. Dalam tempoh itu, saya mula menambah materi bacaan dan perbualan dengan individu yang berada dalam bidang ini bagi memahami diri mereka.
 saya mula menambah materi bacaan dan perbualan dengan individu yang berada dalam bidang in Benarkah Anak spesial Itu Satu Anugerah Dan Tidak Semua Orang Terpilih Untuk Diduga Sebegitu? Atau Sekadar Untuk Memujuk Hati Yang Lara?
Gambar Sekadar Hiasan

Ia tidak usang tapi setiap ketika yang saya lalui bersama bawah umur ini, saya jadikan sebagai ruang untuk ilmu yang gres dan didikan kepada hati.

Pernah juga ada ibu bapa yang meluahkan isi hati mereka kepada saya. Ayat yang seringkali didengari dari insan lain di sekeliling mereka yang kononnya untuk melembutkan hati yaitu “tak semua ibu bapa dipilih Yang Mahakuasa untuk mempunyai anak istimewa”, dan “banyak pahala membesarkan bawah umur istimewa”.

Namun, hanya yang memikul amanah itu yang memahami keadaannya. Saya akui membesarkan atau mendidik bawah umur istimewa memerlukan kesabaran yang tinggi. Apa lagi apabila berada dalam kumpulan masyarakat yang suka menghukum dan kurang ilmu berkaitan bawah umur istimewa.


Bayangkan bawah umur anda digelar sebagai degil, jahat, pemalas, dan pelbagai lagi label negatif dek kerana kurangnya ilmu masyarakat di sekeliling anda. Sudah tentulah ia menambah lagi ujian di hati.
Berikut yaitu beberapa perkara mengapa mempunyai mereka sememangnya merupakan satu anugerah:

#1 – Pengetahuan Bertambah

Siapa yang tidak timbul walau sedikit rasa murung dan bimbang apabila mengetahui anak yang dilahirkan memerlukan perhatian yang sedikit berbeza daripada kanak-kanak lain.

Pada masa ini, mulalah difikirkan perihal bagaimana mahu mendidiknya? Adakah pemakanannya perlu dijaga lebih daripada yang lain? Bagaimana masa depannya?

Maka anda cuba mendapat sekolah yang menyediakan pembelajaran khas sesuai bagi mereka. Mungkin juga anda perlukan pakar terapi untuk anak anda. Guru-guru dan pakar ini akan membantu anda serta memberi hikmah terbaik dalam menjaga mereka.

Kata orang, menjadi ibu bapa itu meletihkan. Apa lagi menjadi ibu bapa kepada bawah umur yang memerlukan lebih keperluan. Ia bermaksud hari anda akan lebih meletihkan tetapi anda tetap meneruskan tanggungjawab anda. Semua ini menimbulkan anda berpengaruh semangat dan memahami mereka yang senasib dengan anda.

#2 – Menjadi Ibu Bapa Yang Kental Dan Tabah

Melalui semua ini memerlukan kekuatan. Maka, tiada yang lebih layak memberi anda kekuatan itu melainkan Yang Mahakuasa SWT. Apabila anda melaksanakan kesilapan, anda tahu bahawa anda insan biasa. Anda maafkan diri anda dan teruskan hari anda.

Setiap hari, anda berjaya melalui situasi yang difikirkan tidak mungkin bagi ibu bapa yang lain. Anda bukan calang-calang ibu bapa.

Doa yang anda selalu minta kepada Yang Mahakuasa SWT yaitu supaya diberikan kesabaran dan fasilitas dalam membesarkan anak-anak. Ini menimbulkan pergantungan anda amat teguh kepada Allah. Semoga anda sentiasa dalam redha Allah.

#3 – Lakukan Aktiviti Untuk ‘Release Stress’

Adakalanya kesabaran teruji juga. Hampir-hampir berputus asa. Anda rehat seketika. Anda masih ada hobi dan anda melakukannya dengan bersungguh-sungguh kerana hobi membantu anda mendapat kecergasan semula.

Suami atau isteri serta seluruh keluarga pula gotong royong dengan anda untuk melalui hari-hari anda. Ada lebih banyak komunikasi, perbincangan, dan mencari jalan penyelesaian dilakukan bersama-sama. Oleh itu, relasi kekeluargaan bertambah bersahabat dan anda lebih menghargai masa yang ada.

#4 – Kumpulan Sokongan (Support Group)

Untuk mengurangkan beban di hati, anda mendapat kumpulan ibu bapa yang mempunyai bawah umur istimewa. Anda mendapati ada ramai ibu bapa di luar sana melalui pengalaman yang serupa dengan anda. Mereka merupakan ibu bapa yang turut sama menghantar anak mereka di sekolah khas serta pakar di hospital.

Perasaan kebersamaan akan mengurangkan rasa galau di hati. Anda boleh meminta pandangan dan berguru dari pengalaman mereka dalam membesarkan bawah umur anda. Anda sekarang mempunyai ilmu dalam mendidik bawah umur sama ada yang memerlukan keperluan khas atau tidak.

#5 – Setiap Anak Boleh Menjadi Hebat!

Setiap anak mempunyai kelebihan atau keistimewaan masing-masing. Anda tidak menganggap kekurangan bawah umur sebagai penghalang untuk mereka menjadi insan hebat. Anda tahu jikalau anda asyik menumpukan kepada kekurangan, maka anda tidak akan sedar adanya kelebihan dalam diri mereka.

Sebab itulah anda mengenal niscaya kelebihan anak anda dan berusaha mengasah talenta yang mereka ada. Pada masa yang sama, anda mengelak daripada menciptakan perbandingan antara anak anda dengan kanak-kanak yang lain. Anda tahu apa yang terbaik dan sesuai untuk anak anda dan ia tidak semestinya sama dengan orang lain.

Apabila anda mencicipi ini suatu ujian yang berat, anda ingat yang Yang Mahakuasa memperlihatkan banyak kebaikan kepada mereka yang bersabar dengan ujianNya. Setiap orang melalui ujian yang berbeza dan anda dipilih untuk melalui ini. Semua ini untuk membuka pintu kebaikan dan mencantikkan amalan. Ia dijelaskan di dalam Al-Quran dan hadis. Antaranya;

Firman Yang Mahakuasa SWT dalam surah al-Mulk, ayat 2 (maksudnya):
“Yang menimbulkan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kau yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.”
Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda (maksud):
“Siapa yang Yang Mahakuasa kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Yang Mahakuasa akan mengujinya.” (Riwayat al-Bukhari)
loading...