Inilah 7 Petanda Penyakit Yang Kita Boleh Tahu Hanya Daripada Tapak Tangan. Rugi Kalau Anda Tak Baca Ni..


Tanpa kita sedar kehidupan seharian kita yang sibuk menjadikan kita mengabaikan penjagaan dari segi pemakanan dan kesihatan kurang dititik beratkan. Kadang-kala mas tidak sihat pun kita masih bekerja.

Sebenarnya, Tuhan mencipta kan kita sangat sempurna. Badan kita sesungguhnya akan memperlihatkan signal awal apabila organ-organ utama atau sistem saraf kita mengalami duduk perkara minor yang memerlukan kita berehat.

Contohnya kebiasaan sebelum kita mengalami sakit kepala yang teruk, mata kita akan memperlihatkan signal awal menyerupai pedih mata dan juga lenguh pada tengkuk dan bahu. Namun, ada yang terus memaksa diri bekerja dan sering diserang migrain. 

Mungkin kita tak sedar atau seolah-olah tidak endah dengan signal atau petanda yang cuba diberitahu oleh tubuh kita, khususnya tapak tangan. Tangan yang berdenyut atau rasa sakit pada bahagian ini mungkin boleh dikaitkan dengan beberapa jenis penyakit dalam badan.

1 Sindrom Carpal Tunnel.


Sindrom Carpal Tunnel boleh di diagnos daripada ibu jari, jari tengah dan jari telunjuk. Jenis penyakit saraf ini terjadi kesan daripada aktiviti berulang-kali yang dilakukan seseorang, sampai menjadikan pergelangan tangan membengkak.

2 Keletihan

Mengangkat barang yang berat memakai tangan dalam keadaan yang tidak selesa boleh menjadikan tekanan pada saraf yang berada di tapak tangan. Ini menjadikan denyutan pada tapak tangan.


3 Masalah Tulang Belakang

Masalah tulang belakang dikaitkan dengan jari bagus dan jari anak. Ini disebabkan oleh tekanan yang berpengaruh pada saraf yang dihubungkan dengan tulang belakang.


4 Kurang Vitamin.


Apabila tubuh kekurangan vitamin, denyutan sanggup dirasai pada jari tangan sebelah kiri atau pada jari kaki sebelah kiri. Ini terjadi apabila tubuh kekurangan vitamin E, B1, B6 dan B12.

5 Penyakit Buerger



Penyakit ini sering terjadi pada perokok tegar. Aliran darah yang mengalir dalam saraf terhalang oleh nikotin, seterusnya menjadikan kurangnya mineral dalam badan. Ini menjadikan rasa kebas pada kari.

6 Masalah Aliran Darah Dalam Badan.



Jika anda mengalami rasa kebas pada bahagian kanan tapak tangan, ia mungkin disebabkan tekanan yang dialami oleh permukaan urat saraf. Sesetengah penyakit kardiovaskular lain juga akan menjadikan rasa kebas pada bahagian ini.


7 Diabetes


Salah satu petanda awal penyakit diabetes yakni rasa denyutan pada beberapa bahagian ditapak tangan sebelah kiri. Ini terjadi disebabkan kurangnya anutan darah pada beberapa bahagian badan, menjadikan kerosakkan pada hujung saraf. Walau apa pun, segeralah berjumpa dengan pakar dan doktor bagi mendapat rawatan segera.
loading...