Selalu Tak Bangun Tidur Dan Mata Sembab Walaupun Cukup Tidur? Hati-Hati Mungkin Kita Ada Masalah Buah Pinggang Tidak Berfungsi Dengan Baik!

Tidur dah cukup tapi bangun-bangun tidur di pagi hari, mata sembab! Sebenarnya apa yang menimbulkan mata sembab?

Biasanya penyebab mata sembab kerana tindak balas cairan atau edema ringan yang masih tergolong normal dan tidak berbahaya.

Namun, kita juga patut tahu antara penyebab mata sembab atau bisul dikala bangun hari ini ada kaitan dengan kesihatan tubuh kita.

BERIKUT BEBERAPA PUNCA YANG MENYEBABKAN MATA SEMBAB DI PAGI HARI:

1. PENGAMBILAN GARAM YANG BERLEBIHAN
Kebanyakan pengambilan garam boleh menimbulkan edema atau pembengkakan di dalam badan. Jika tubuh kelebihan garam dan kekurangan cairan, maka tubuh akan mempertahankan diri biar terhindar dari dehidrasi. Akibatnya mata jadi sembab.

Makanan berpengawet dan kuliner segera biasanya mengandungi sodium atau geram yang tinggi. Jika kita menyedari pengambilan garam kita agak berlebihan, cuba imbanginya dengan memperbanyakkan minum air masak.


2. PENGAMBILAN KARBOHIDRAT YANG BANYAK
Sekiranya bangun tidur mata sembab, cuba ingatkan kembali apakah sebelum ini kita banyak mengambil kuliner berkarbohidrat?

Makanan dengan kandungan karbohidrat yang tinggi boleh menimbulkan tindak balas insulin dan retensi sodium berlebihanan. Semakin banyak sodium yang ada dalam badan, semakin banyak pula pengumpulan cairan di dalamnya.

3. KEKURANGAN PROTEIN
Badan bisul mungkin berpunca daripada kekurangan protein dalam darah yang boleh disebabkan oleh malnutrition, penyakit buah pinggang dan hati.

Perkara ini terjadi kerana rendahnya albumin dalam darah. Sedangkan albumin ialah untuk mengatasi kelebihan cairan di dalam badan.mata sembab

4. FUNGSI BUAH PINGGANG TIDAK BERJALAN DENGAN BAIK
Mata sembab atau bisul dikala bangun pagi boleh jadi tanda penyakit buah pinggang. Penyebabnya boleh jadi kerana buah pinggang dilarang menghilangkan kandungan garam dalam darah dengan baik.

Buah pinggang yang tidak berfungsi dengan baik menyerupai menghilangkan albumin boleh juga menjadi penyebab pengumpulan cairan yang menimbulkan mata sembab.mata sembab

5. GAYA TIDUR
Tidur dengan posisi kepala yang lebih tinggi boleh menimbulkan cairan berkumpul di bahagian bawah mata. Hal ini kerana apabila anda bangkit, cairan secara tiba-tiba tertarik ke bawah mata hasil daripada kesan tarikan graviti.

Bahkan mata orang yang tidur meniarap akan lebih sembab. Begitu juga yang tidur mengiring. Mata di bahagian yang mengiring itu akan lebih sembab berbanding yang satu lagi.mata sembab

6. TAK CUKUP TIDUR
Mendapatkan waktu tidur yang cukup bukan sahaja membantu tubuh berfungsi dengan baik pada keesokkan harinya tetapi juga mensugesti tahap peradangan tubuh badan.

Apabila kita tidak cukup tidur, maka akses darah di bawah mata akan membengkak sehingga erat dengan lapisan permukaan kulit dan menghasilkan mata sembab.mata sembab

7. MAKAN DAN MINUM SEBELUM TIDUR
Biasanya kalau tak boleh tidur, kita akan rasa galau dan verbal rasa nak mengunyah. Akhirnya kita akan menjadi penunggu di depan peti sejuk.

Jika kita mengambil kuliner yang mengandungi natrium atau minuman beralkohol sebelum tidur, beliau mungkin menimbulkan mata sembab dikala bangun tidur.

Ini ialah kerana kuliner yang masin atau mengandungi tahap natrium yang tinggi boleh menimbulkan tubuh mangumpulkan air sehingga ke bahagian mata.

Sementara itu minuman beralkohol bertindak sebagai minuman yang membawa kepada keadaan kehilangan cairan tubuh sehingga berbagi kulit di bawah mata terasa lebih tipis.

Keadaan ini menimbulkan cairan yang berkumpul di bawah mata lebih menonjol dan nampak lebih membengkak.

8. MENANGIS 

Cairan air mata mengandungi garam yang boleh menimbulkan mata menjadi merah dan pembuluh darah di bawah kulit mata yang tipis akan membesar. Keadaan inilah yang menciptakan mata kelihatan sembab atau bisul sehabis menangis.

Sewaktu menangis, berlakunya peningkatan fatwa darah di daerah wajah yang mencetus terjadinya pembengkakan di kulit bawah mata. Bagaimanapun hal ini tidak ada kena mengenai dengan problem buah pinggang.mata sembab

Itulah bebeberapa penyebab mata sembab yang patut kita ketahui. Selain beristirahat secukupnya, cubalah atur gaya hidup sihat serta cara pemakanan kita dengan baik.
loading...