Waspada! Apabila Harta Dipandang Tinggi Untuk Mencari Kebahagiaan

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إنَّ اللهَ لاَ يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَأَمْوَالِكُمْ وَلَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوْبِكُمْ وَأَعْمَالِكُم

Sabda Rasulullah SAW : "Sesungguhnya Yang Mahakuasa tidak melihat rupamu dan hartamu, tetapi Dia melihat pada hatimu dan amalanmu." (Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim)

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَيْسَ الْغِنَى كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَلَكِنَّ الغِنَى غِنَى النَّفْس


Sabda Rasulullah SAW : "Bukanlah kekayaan itu sebab banyak harta, tetapi kekayaan itu ialah kaya hati."

(Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)


قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مِنْ سَعَادَةِ ابْنِ اَدَمَ: اَلْمَرْأةُ الصَّالِحَةُ وَالْمَسْكَنُ الصَّالِحُ وَالْمَرْكَبُ الصَّالِحُ

Sabda Rasulullah SAW : Di antara kebahagiaan anak cucu Adam (manusia) ialah isteri yang solehah, kawasan tinggal yang selesa dan kenderaan yang baik. (Hadis Sahih Riwayat Imam Ahmad)

Kebahagiaan adalah menjadi harapan bagi semua makhluk insan tanpa mengira darjat. Adakah beliau seorang raja atau hamba sahaya, adakah beliau orang yang tinggal di kota atau di kampung, adakah beliau orang kaya atau orang miskin. Tidak ada seorangpun insan yang menginginkan kesengsaraan atau kecelakaan.


Dimanakah Kebahagiaan Itu?
Sejak dulu lagi telah timbul pertanyaan ini. Kalaulah kebahagiaan itu sesuatu yang sangat berharga, kemudian di mana ia boleh didapati? Sungguh banyak insan yang terkeliru dalam usaha mencarinya. Mereka alhasil bagaikan pencari mutiara di dasar laut; tubuh penat, hati hampa, tangan kosong tanpa membawa hasil sedikitpun.

Betulkah Kebahagiaan Itu Ada Pada Harta?
Mereka ingat kononnya kebahagiaan itu terletak pada kekayaankebendaan dan keselesaan hidup. Berapa banyak orang yang kaya raya dan mempunyai harta yang banyak, namun hidup mereka tetap sahaja dalam kegelisahan dan jiwa mereka tidak tenteram. Kalau begitu harta yang banyak bukanlah penjamin  kebahagiaan. Dan ia bukanlah syarat utama untuk mencapai kebahagiaan. Bahkan kadang kala justeru sebab harta yang banyak boleh membawa seseorang kepada kesengsaraan di dunia sebelum di akhirat.

Ini sebagaimana firman Yang Mahakuasa SWT wacana orang Munafiq :




"Oleh itu, janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan belum dewasa mereka, (kerana) sesungguhnya Yang Mahakuasa hanya hendak menyeksa mereka dengan harta benda dan belum dewasa itu dalam kehidupan dunia, dan hendak menyebabkan nyawa mereka tercabut sedang mereka berkeadaan kafir (untuk menerima azab darul abadi pula)". (At-Taubah 9:55)

Yang dimaksudkan dengan “azab” dalam ayat di atas ialah kesusahan, gundah, rungsing, sedih, keresahan, sakit dan penderitaan.

Betulkah Kebahagiaan Itu Pada Anak?
Memang benar bahawa anak ialah hiasan hidup di dunia.Kehadiran mereka ke muka bumi sebagai anugerah Yang Mahakuasa memang ada yang mendatangkan kebahagiaan dan keceriaan dalam hidup sepasang suami isteri. Tetapi tidak jarang pula kita dapati dalam kehidupan sehari-hari justeru mereka yang menjadi penyebab ibubapanya alhasil menderita? Kalau begitu, dengan mempunyai anak tidaklah semestinya seseorang akan memperolehi kebahagiaan. Sebagaimana juga sebaliknya, jika tidak menerima anugerah anak dari Yang Mahakuasa itu tidak berarti seseorang itu niscaya tidak memperolehi kebahagiaan.

Cara Mencari Kebahagiaan
Manusia berbeza pendapat dalam cara mereka mencari kebahagiaan. Berbagai jalan mereka tempuh untuk memperolehinya. Perbezaan pemahaman mereka dalam hal ini sangat ketara.

Golongan I:
Mereka beropini bahawa kebahagiaan yang dicari itu terdapat pada keseronokan yang bersifat kebendaan dan kenikmatan yang zahir.

Maksud : Mereka yang hanya menumpukan perhatiannya pada kelazatan duniawi walaupun melalui cara-cara yang tidak diredhai oleh Yang Mahakuasa SWT. Akhlak mereka runtuh. Yang Mahakuasa golongkan mereka sebagai golongan yang kafir dan sesat. Yang Mahakuasa samakan darjat mereka ibarat hewan karana tidak memahami matlamat dan nilai-nilai hidup.

Firman Yang Mahakuasa SWT :




"Sesungguhnya Yang Mahakuasa akan memasukkan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal-amal yang soleh - ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang nerakalah menjadi kawasan tinggal mereka." (Muhammad 47:12)

Kebahagiaan justeru sanggup diperolehi dengan cara meninggalkan segala kelazatan duniawi dan keluar dari kongkongan fitrah.

Golongan 2 : Yang menjauhkan diri daripada kehidupan dunia. Mereka melihat dunia dengan pandangan yang serba negatif. Mereka seakan-akan ingin keluar daripada fitrah dan realiti.

Maksud : Perjalanan golongan ini seakan-akan memberi kesempatan dan laluan kepada golongan pertama untuk memimpin dunia. Dan bila itu terjadi maka akan hancurlah agama dan musnahlah dunia.

Yang Mahakuasa SWT  berfirman :




"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kau haramkan apa-apa yang baik yang telah Yang Mahakuasa halalkan bagi kamu, dan janganlah kau melampaui batas. Sesungguhnya Yang Mahakuasa tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. (Al-Mai'dah : 87)

Kedua-dua pandangan di atas ialah salah sebab ia tidak sesuai dengan matlamat insan diciptakan oleh Yang Mahakuasa di atas muka bumi ini sebagai Khalifah Allah. 

Konsep Kebahagiaan Sebenar Menurut Islam
Kalau Islam memandang kedua-dua golongan di atas keliru dalam mereka memahami makna kebahagiaan. Maka Islam memandang insan sebagai khalifah Yang Mahakuasa di atas muka bumi bertanggungjawab melaksanakan kiprah kekhalifahan tersebut. Insan terdiri daripada roh dan jasad. Dan jasad bukanlah musuh atau penjara bagi roh. Jasad ialah alat bagi roh untuk melaksanakan semua kewajiban tersebut. Dunia ini kawasan kita beramal, ia tidak obahnya bagaikan satu medan perjuangan, bukan kawasan untuk bersuka-ria tanpa batasan dan bukan pula tenpat menyiksa diri.

Yang Mahakuasa berfirman (Al-Mulk 67:2)


"Yang menyebabkan mati dan hidup, biar Dia menguji kamu, siapa di antara kau yang lebih baik amalnya, dan memanglah ia sangat berkuasa atas sesuatu"

Ihsan Al-‘Amal (amal yang baik) dan ayat di atas sanggup tersimpul dalam korelasi baik insan dengan Yang Mahakuasa melalui iktikad dan ibadah, dan korelasi baik insan dengan sesama mereka melalui adab dan budi pekerti yang mulia

Kebahagiaan Terdapat Dalam Diri Insan:
Kalau kebahagiaan bukan terletak pada harta yang banyak, anak, pangkat, dan kebendaan lainnya, maka kalau begitu ia ialah sesuatu yang maknawi (abstrak) tidak sanggup dilihat oleh mata kasar. Kebahagiaan yang bekerjsama ialah sesuatu yang muncul dari dalam diri insan sebab keimanannya kepada Yang Mahakuasa SWT. Tidak seorangpun bisa mencabutnya dari seseorang kalau Yang Mahakuasa berkehendak memperlihatkan kepadanya.

Kebendaan Yang Wajar Untuk Mencapai Kebahagiaan:
Walaupun kebahagiaan sesuatu yang abnormal (maknawi), ini tidak bermakna kita mesti tinggalkan segala bentuk kebendaan. Bukankah baginda pernah menyatakan bahawa di antara gejala insan yang senang ialah mereka yang mempunyai perempuan yang salehah, rumah yang selesa dan kenderaan yang baik?
Yang penting, jangan hingga kebendaan melalaikan kita daripada mengingati Allah.Dan barangkali inilah rahasianya mengapa Yang Mahakuasa mendahulukan darul abadi daripada dunia

Contohnya ibarat Firman Yang Mahakuasa SWT ini :





"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Yang Mahakuasa kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari darul abadi dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat sepakat (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Yang Mahakuasa berbuat baik kepadamu (dengan proteksi nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melaksanakan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Yang Mahakuasa tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan ". (Al-Qasas 28:77)

Jom Layan Video ni..


Sekian..Waallahualam...

Adakah anda mencicipi artikel saya ini berguna? Jika ya kongsi dengan rakan anda.
loading...